saga-znb-d-1

Saga o ZNB-D ali kako prinesti okoli državljane

POLETJE 2021

Skoraj pred natanko letom dni – 7. julija 2021 – smo državljanke in državljani, aktivni v civilno družbenih gibanjih, Državnemu zboru jasno sporočili, da nasprotujemo sprejemanju predloga Zakona o nalezljivih boleznih t.i. verziji D – povezava: https://www.zdravadruzba.si/ne-noveli-znb-d-smo-sporocili-drzavnemu-zboru/. Že takrat je predlogu zakona nasprotovala tudi neodvisna pravna stroka, organizirana v Civilni iniciativi slovenskih pravnikov – povezava: https://www.zdravadruzba.si/ne-sprejemu-novega-zakona-o-nalezljivih-boleznih-znb-d/; in ustavni pravnik dr. Teršek – povezava: https://www.iusinfo.si/medijsko-sredisce/kolumne/285552.

Lani je tedanji predlog zakona skušala sprejeti koalicija prejšnje vlade, ki je sicer uspela zbrati t.i. navadno parlamentarno večino, ustavilo pa jih je rekordno izražeo nasprotovanje in pritisk civilne družbe na svetnice in svetnike Državnega sveta – povezava: https://www.zdravadruzba.si/cas-je-za-odlozilni-veto-na-znb-d/. Zato je Državni svet izglasoval veto in s tem predlog zakona vrnil v ponovno glasovanje v Državni zbor, kjer bi bila za ponovno sprejetje potrebna absolutna večina, torej 46 glasov. A predlog zakona zatem nikoli več ni ugledal luči Državnega zbora, saj se je nekdanji predsednik vlade zavedal, da zanj ne bi (z)mogel (več) zbrati 46 glasov podpore.

Ko se je kolesje takratne režimske koalicije prenehalo vrteti kot naoljen glasovalni stroj in ko je že postalo pomembno, da se bližajo volitve, se je že sredi decembra 2021 v hodnikih Državnega zbora začelo govoriti o novem predlogu Zakona o nalezljivih boleznih, torej novi verziji D. In da naj bi bila ta ‘ustrezna’, ker naj bi vsebino ‘pripravila civilna družba’? Vendar pa: aktivna državljanska civilna gibanja v nastajanje tega novega predloga nismo bila vključena, kakor tudi ne neodvisna stroka!

Državni zbor je že ob vložitvi oz. obelodanitvi t.i. civilnega predloga ZNB-D nezaslišano prezrl zakonsko proceduro, po kateri mora ljudska iniciativa oz. njen predlagatelj v 60 dneh zbrati vsaj 5.000 podpisov volivk in volivcev, da Državni zbor takšen civilni predlog zakona sploh obravnava. Vendar pa t.i. civilni predlagatej začuda ni bil napoten k zbiranju podpisov. Ko niti mediji končno niso mogli več ignorirati naših opozoril in ogorčenja o škandaloznem sprenevedanju Državnega zbora, pa se se naenkrat našli podpisi poslancev, ki naj bi vložili ta t.i. civilni predlog ZNB-D in tako ‘rešili’ nastalo zakonodajno zadrego. To naenkrat ni bil več predlog zakona civilne družbe, temveč predlog poslank in poslancev, kar pa so mediji zlahka prezrli. Kako smo se ob takšnem ravnanju Državnega zbora počutili državljanke in državljani, se je odrazilo v skupem pozivu na protest v zadnjih dneh decembra – glasovanje jim takrat ni uspelo. Mnogi s(m)o mislili, da bo z letošnjimi volitvami saga okrog ZNB in njegove že kultne verzije D, končana. Pa, seveda, še kako ni bila.

Taista t.i. civilna družba si je tokrat že vnaprej zagotovila zakonsko zahtevane podpise poslank in poslancev tokrat že nove sestave Državnega zbora, da ne bi spet prišlo do zadrege, kako se tak kozmetično spremenjen predlog vnovič znajde v sobanah Državnega zbora.

POLETJE 2022

Ko sta se predstavnika gibanja Zdrava družba letos, 27.6.2022, udeležila prvega srečanja novega predsednika vlade s civilno družbo in mu neposredno podala opozorilo o neustavnosti Zakona ZNB-D in neprimernosti skrajšanega postopka sprejemanja, se je izkazalo, da obstaja neka javnosti nepoznana nevidna zahteva po zelo nujnem hitenju s sprejetjem tega zakona. Tudi nova aktualna koalicija je pričela namesto demokratično delovati režimsko. Kljub vsemu nasprotovanju številnih civilnih iniciativ je sporni zakon obravnavala po skrajšanem postopku, brez sodelovanja zainteresirane javnosti, iz postopka je izključila tudi neobhodno neodvisno stroko in znanost.

Spet poslušamo, da naj bi predlog zakona pripravila ‘civilna družba’, da naj bi šlo za nujo upoštevanja upozorila Ustavnega sodišča, kaj bi bilo treba narediti za veljavnost (!) ukrepov (!). Pojavlja se vprašanje, kako gre todvoje sploh skupaj: t.i. civilna družba naj bi poskrbela za ustavna opozorila? Ima tu nekdo nekoga za norca? Ob tej nenavadno strašni nuji po hitrem sprejemanju tega predloga ZNB-D – znova prav v času počitnic in dopustov – je zanimivo tudi, da je predsednik vlade na navednem srečanju poudarjal, da koalicija s tem predlogom zakona nima nič in da bo glavni in celovit vladni popravek tega zakona na sporedu Državnega zbora jeseni. Vse bolj se dozdeva, da se tudi politika novih obrazov zelo nonšalantno igra z nami.

Kot smo ves čas jasno sporočali, so ključni pravno/ustavni razlogi za nasprotovanje takšnemu predlogu zakona ZNB-D navedeni v zapisih ustavnika dr. Terška, med drugim tudi v zapisu na IusInfo: https://www.iusinfo.si/medijsko-sredisce/kolumne/297119; medicinski oz. zdravstveni razlogi pa so razvidni iz javnih nastopov dr. Biserke Ilin – https://www.youtube.com/watch?v=w8p8rrIirQc.

Ob javno napovedanem vnovičnem skrajšanem postopku glasovanja o ZNB-D smo državljanke in državljani oblikovali Ljudsko koalicijo, ki povezuje najpomembnejše civilne skupine, društva in gibanja, ki se aktivno borimo za svobodo odločanja že dve leti in več:

  • Civilna iniciativa slovenskih pravnikov
  • Gibanje Zdrava družba
  • Iniciativa Maske dol
  • Iniciativa staršev proti maskam v šoli
  • Odgovoren za zdravje – društvo za zaščito človeka in njegovih pravic
  • Sindikat zaposlenih v vzgoji in izobraževanji SVIZ Sonce Slovenije
  • Stranka Za Ljudstvo Slovenije
  • Združenje za naravni razvoj otrok 

Na dan glasovanja v Državnem zboru smo organizirali in izvedli protestni shod proti sprejemanju predloga zakona ZNB-D na ploščadi pred našim parlamentom. Na dogodku, ki je potekal od 9h zjutraj, je nastopilo več strokovnih govork in govorcev. Kljub našemu povabilu pa žal ni bilo zaznati nekaterih skupin, ki so se v času pred volitvami zelo glasno postavljale na stran ljudstva, tudi glede predloga ZNB-D. A to naj komentirajo njihove izneverjene volivke in volivci. 

Mediji so naš protestni shod sicer opazili (tudi tokrat) a o njem (tudi tokrat) niso poročali korektno – kajti ni nas bilo le nekaj deset navzočih! Ob koncu dogodka z našo najavo zbiranja podpisov za podajo referendumske pobude po glasovanju v Državnem zboru smo namreč že na licu mesta zbrali že prvih nekaj sto fizičnih podpisov državljank in državljanov! 

Povezani v Ljudsko koalicijo smo takoj po zaključku glasovanja vsak po svojih kanalih objavili tudi povabila k zbiranju podpisov te referendumske pobude. Tematiko smo javno in izvedbeno konkretno predstavili ter poskrbeli za vse potrebne obrazce in organizacijo. Žal se skupni akciji (tudi tokrat) niso pridružili vsi akterji, nekateri so pričeli celo izvajati ločeno zbiranje podpisov in novo delitev ljudi, ki vsem nam dajejo svoje podpise v dobri veri, da smo pri tako pomembni in občutljivi tematiki za vse ljudi vsi povezani. Zveni znano? Žal, da. 

Zakaj je takšna dvojna referendumska pobuda lahko potencialno škodljiva? Najprej gre za zavajanje ljudi, ki ne zmorejo prebrati oz. vedeti vsega. V času zbiranja podpisov smo tako na naše naslove prejeli precej podpisov podpore na obrazcih nepovezanih skupin. Zato bo treba v prihodnje nastopati s še bolj natančnimi obrazložitvami in reči bobu bob. 

Naše lanske izkušnje z dvojno referendumsko pobudo pri Zakonu o vodah so namreč več kot jasen prikaz, kako je politični režim zlorabil referendumski postopek v škodo ljudstva ter nastavil in favoriziral svojo referendumsko pobudo, da morda le ne bi bila preveč uspešna dejansko ljudska. A je k sreči bila dovolj ljudska! Volivke in volivci namreč počasi, a vztrajno spoznavajo, kdo se resnično in dolgoletno bori za svobodo odločanja v naši družbi. 

Vsem razmišljujočim pa se ponuja še ena presoja, in sicer o nekaterih skupinah, ki so v predvolilnem času zaznale potencial volilne mase in načrtno vstopile v politično borbo pod okriljem borbe za svobodo odločanja – sedaj pa se zdi, da s figo v žepu? V teh dneh so se verjetno mnogi pripadniki teh skupin počutili ogoljufane in zavedene in to upravičeno. 

Glede usmerjenosti in obljub »nove vlade« pa le to: s sprejetjem ZNB-D se je jasno pokazalo, kakšna farsa je bila in ostaja slovenska politika. Ne glede na nove obraze in nova imena strank, ostajajo iste režimske usmeritve in prazne predvolilne obljube. Čeprav je dal letošnji volilni rezultat politiki jasno vedeti, da ljudstvo tokrat nedvomno izbira spremembo! A te sedaj ni nikjer zaznati … že kar na začetku spregledati očitno večinsko voljo ljudstva za demokratizacijo vodenja države, je zelo predrzno in nesramno in je že lahko tudi znanilo začetka nekega konca.

ekipa gZD

Delite naprej ...